Geen lasterlijk artikel Primo TVGids over oud-wereldkampioen wielrennen

De Belgische Raad voor Journalistiek heeft de klacht van de weduwe van oud-wereldkampioen wielrennen Eric De Vlaeminck over een artikel in Primo TVGids, een weekblad van Uitgeverij Cascade, afgewezen.

In het artikel ging het onder meer over de vraag wie de beste veldrijder aller tijden is. Liboton, ook oud-wereldkampioen wielrennen, vindt dat hij dat is en niet De Vlaeminck, omdat deze in 1970 en 1971 met twee wereldtitels is gaan lopen dankzij zijn ‘zwaar verleden’, waarmee gedoeld zou worden op dopinggebruik.

De weduwe voelt zich gekrenkt in haar eer en goede naam. Zij vindt de uitspraak lasterlijk tegenover wijlen Eric De Vlaeminck, omdat hij zich niet meer kan verdedigen. Primo TVGids had, zo stelt zij, om toestemming voor het plaatsen van het artikel moeten vragen.

Primo TVGids heeft zich op het standpunt gesteld dat het artikel niet lasterlijk is voor Eric De Vlaeminck. Verder hebben Primo TVGids en de journalist zorgvuldig  gehandeld en de woorden zorgvuldig gekozen. Bovendien hoeft een medium tevoren geen toestemming te vragen om een artikel te publiceren. Dat zou raken aan de persvrijheid.

De Raad van Journalistiek in België stelt dat een journalist zorgvuldige afwegingen moet maken en is van mening dat in deze kwestie het journalistiek geoorloofd was om de uitspraken te publiceren.

Voor de volledige tekst van de uitspraak: http://www/v2.rvdj.be/node/491

Uitgeverij Cascade, de uitgever van Primo TVGids, werd in deze kwestie bijgestaan door Ferenc Welten.

Door de site te te blijven gebruiken, gaat u akkoord met het gebruik van cookies. meer informatie

De cookie-instellingen op deze website zijn ingesteld op 'toestaan cookies "om u de beste surfervaring mogelijk. Als u doorgaat met deze website te gebruiken zonder het wijzigen van uw cookie-instellingen of u klikt op "Accepteren" hieronder dan bent u akkoord met deze instellingen.

Sluiten