Het Coronavirus en niet betalende debiteuren

De economische gevolgen van het Coronavirus zijn enorm en stelt ondernemers voor diverse uitdagingen. In deze bijdrage zal worden ingegaan op de vraag hoe te handelen met niet betalende debiteuren.

Ondernemers zullen in deze crisis vaker te maken krijgen met onbetaald gelaten facturen dan wel facturen die niet binnen de betalingstermijn worden voldaan. Tot op zekere hoogte zal hiervoor begrip zijn, maar de ondernemer moet zelf ook rekeningen betalen. Met andere woorden: er zijn grenzen. Uiteraard zijn er diverse mogelijkheden om alsnog de factuur betaald te krijgen.

Herinnering

Als een factuur onbetaald is gebleven, stuur dan eerst schriftelijk een herinnering. Mocht betaling uitblijven, neem dan telefonisch contact op met de betreffende debiteur. Op deze wijze komt u meteen te weten wat de reden is van het onbetaald laten van de factuur.  

 Betalingsregeling, extra zekerheden

Indien de debiteur aangeeft wel te willen betalen, maar op dit moment niet te kunnen betalen, maak dan concrete afspraken. Leg deze afspraken op schrift (per e-mail is voldoende) vast. Op deze manier zal voor beide partijen duidelijk zijn wat de afspraken inhouden en kunnen partijen elkaar er eenvoudiger aan houden.

Het is ook mogelijk om de afspraken vast te leggen in een notariële akte. Dit heeft vaak de voorkeur als het om hoge bedragen gaat. Indien de betalingsafspraken niet nagekomen kunnen worden, dan kan de schuldeiser namelijk direct tot executiemaatregelen (zoals bijvoorbeeld het leggen van beslag) overgaan. Er hoeft in dat geval dus niet eerst een gerechtelijk vonnis gehaald te worden.

 Het is ook mogelijk (en zelfs sterk aan te raden bij hoge bedragen) om extra zekerheid te verlangen voor betaling van de openstaande post(en). Dit kan bijvoorbeeld door middel van een (persoonlijke) borgstelling dan wel het vestigen van een pand- of hypotheekrecht. Zorg er wel voor dat een dergelijke zekerheidstelling formeel juridisch juist wordt geregeld anders is het waardeloos.

Ingebrekestelling/aanmaning

Indien de gemaakte afspraken niet worden nagekomen of de debiteur gewoonweg weigert om de factuur te betalen, dan dient een aanmaning gestuurd te worden. Bij een aanmaning wordt de debiteur voor de laatste keer in de gelegenheid gesteld om binnen een nader te noemen termijn alsnog tot betaling van de factuur over te gaan.

De inhoud van de aanmaningsbrief dient in ieder geval te bestaan uit de volgende punten:

  • Overzicht van wat er precies nog openstaat, inclusief eventueel kopie van de openstaande facturen en het onderliggende contract;
  • De (redelijke) termijn waarbinnen de factuur betaald moet zijn;
  • Het benoemen van de gevolgen indien niet binnen de gestelde termijn alsnog betaald is, namelijk a) het treffen van juridische maatregelen b) het maken van aanspraak op wettelijke (handels)rente (let wel: mogelijk geldt er al een contractuele rente op basis van het contract en/of de algemene voorwaarden) en c) het in rekening brengen van incassokosten.

Stuur deze brief bij voorkeur per aangetekende post of per e-mail met een ontvangstbevestiging.

Juridische maatregelen: Procederen of faillissement

Mocht ook de aanmaning geen soelaas meer bieden dan zit er niets anders op dan verdere stappen te ondernemen.

De vordering kan eerst uit handen gegeven worden aan een deurwaarder of advocaat. Vaak biedt dit voldoende druk voor een debiteur om alsnog tot betaling over te gaan. Indien ook dat niet helpt, dan is een gerechtelijke procedure de enige oplossing.

Het is mogelijk om (bij vorderingen tot € 25.000) een incassoprocedure te starten bij de kantonrechter. Dit mag zonder advocaat. Bij vorderingen vanaf € 25.000 dient met behulp van een advocaat een procedure gestart te worden bij de civiele rechter.

Tot slot is het ook mogelijk om het faillissement aan te vragen van de debiteur. Met een beetje geluk wordt alsnog de factuur voldaan, omdat de debiteur een faillissement te allen tijde wil voorkomen. In het andere geval zal de curator de activa van de failliete debiteur gaan uitwinnen ten behoeve van de schuldeisers. In de meest gevallen zal er echter niets overblijven voor de gewone handelscrediteuren (die het laagste in rang zijn).

Vanzelfsprekend zijn wij graag bereid u verder te informeren en u desgewenst juridisch te begeleiden. Neem in dat geval contact met ons op.

Door de site te te blijven gebruiken, gaat u akkoord met het gebruik van cookies. meer informatie

De cookie-instellingen op deze website zijn ingesteld op 'toestaan cookies "om u de beste surfervaring mogelijk. Als u doorgaat met deze website te gebruiken zonder het wijzigen van uw cookie-instellingen of u klikt op "Accepteren" hieronder dan bent u akkoord met deze instellingen.

Sluiten