Het coronavirus en uw overeenkomsten

Wat zijn de consequenties van het Coronavirus en de getroffen overheidsmaatregelen voor uw overeenkomsten en de nakoming daarvan?

Als gevolg van het Coronavirus kan het zijn dat ondernemingen feitelijk niet in staat zijn om hun verplichtingen na te komen, bijvoorbeeld omdat leveranciers benodigde producten niet kunnen leveren of omdat het niet mogelijk is om het transport te regelen. In zulke gevallen kan mogelijk een beroep worden gedaan op overmacht.

Overmacht en gevolgen

Van overmacht is sprake wanneer zich een gebeurtenis voordoet die ervoor zorgt dat het voor een tekortschietende partij niet mogelijk is om zijn contractuele verplichtingen na te komen én deze gebeurtenis niet door hem veroorzaakt wordt.

In veel commerciële overeenkomsten en/of toepasselijke algemene voorwaarden is een specifieke regeling betreffende overmacht opgenomen. In dat het geval is deze regeling in beginsel leidend tussen de contractpartijen.

Eerst zal dan beoordeeld moeten worden of de huidige Coronaproblematiek onder deze overmachtsregeling valt. Vervolgens zal vastgesteld moeten worden welke gevolgen dit heeft voor de betreffende overeenkomst.

Zo kan geregeld zijn dat in geval van overmacht:

a) de nakoming van verplichtingen kan worden opgeschort en/of;

b) de aansprakelijkheid voor niet-nakoming beperkt/uitgesloten is en/of;

c) de overeenkomst kan worden opgezegd/ontbonden.

Wettelijke regeling

Indien u geen (in de overeenkomst of de toepasselijke algemene voorwaarden) afspraken hebt gemaakt over overmacht, dan kan worden teruggevallen op de wettelijke bepaling.

In de wet is bepaald dat sprake is van overmacht wanneer een tekortkoming in de nakoming van een contractuele verplichting niet te wijten is aan de schuld van de tekortschietende partij én niet voor diens risico behoort te blijven op basis van de wet, een overeenkomst of de verkeersopvattingen. Het is dan wellicht mogelijk om een geslaagd beroep te doen op de wettelijke regeling van overmacht indien u kunt aantonen dat:

(i) het Coronavirus, de overheidsmaatregelen of de gevolgen daarvan de nakoming van uw verplichtingen onmogelijk heeft gemaakt,

(ii) deze onmogelijkheid niet aan u kan worden toegerekend en

(iii) de gevolgen van de niet-nakoming niet op een andere manier kunnen worden voorkomen of verholpen.

Het zal afhangen van de specifieke omstandigheden of een beroep op overmacht slaagt of niet.

Gevolgen geslaagd beroep op overmacht

Het gevolg van een geslaagd beroep op overmacht kan dus zijn dat u niet verplicht kunt worden uw verbintenissen na te komen en dat er geen aansprakelijkheid is voor de schade die is ontstaan als gevolg van het niet nakomen van contractuele verbintenissen.

Ontbinding
Let op: Het blijft mogelijk dat uw contractpartner de overeenkomst opzegt op basis van een contractuele grond of de overeenkomst ontbindt. Voor ontbinding is namelijk enkel een tekortkoming noodzakelijk en geldt het overmachtsleerstuk niet.

Daarbij kan het zijn dat de ontbinding niet gerechtvaardigd is, gelet op de bijzondere aard of de geringe betekenis van de tekortkoming, waardoor ontbinding alsnog onmogelijk is. De beoordeling hiervan is eveneens afhankelijk van de omstandigheden van het geval.

Onder omstandigheden kunnen de gevolgen van het Coronavirus en uitgevaardigde overheidsmaatregelen de rechtvaardiging ontnemen om een overeenkomst geslaagd te ontbinden.

Geen overmacht, maar wel onvoorziene omstandigheden

Indien er geen beroep kan worden gedaan op overmacht, bestaat nog de mogelijkheid om de rechter te vragen de overeenkomst te wijzigen of deze geheel of gedeeltelijk te ontbinden op grond van het feit dat sprake is van onvoorziene omstandigheden die ervoor zorgen dat het niet redelijk is om te verwachten dat de overeenkomst ongewijzigd in stand wordt gehouden.

Of hierop een beroep kan worden gedaan moet – wederom – per geval beoordeeld worden. Uit de rechtspraak volgt dat de rechter hierbij erg terughoudend is.

Wilt u advies over de vraag of er in uw geval sprake is van overmacht of onvoorziene omstandigheden of wilt u weten wat uw (juridische) mogelijkheden zijn, dan zijn wij u daarbij uiteraard graag van dienst. Onze contactgegevens treft u hier aan.

WeDo Advocaten. Pragmatisch. Proactief.

Sluiten