Nieuwe Arbowet per 1 juli 2017: wat wijzigt?

Per 1 juli 2017 verandert de Arbowet.
De Arbowet is bedoeld om werknemers gezond en veilig te kunnen laten werken. Zowel werkgevers als werknemers in Nederland hebben daarbij verplichtingen.
In de vernieuwde Arbowet wordt de betrokkenheid van werkgevers en werknemers bij de arbodienstverlening vergroot en staat preventie nog meer centraal.
Wat verandert er precies? De belangrijkste wijzigingen op een rij:

1. Basiscontract
Een van de belangrijkste punten van de nieuwe Arbowet is de invoering van het basiscontract. Het basiscontract stelt minimumeisen aan het contract tussen arbodienstverleners en werkgevers, onder andere over de toegang tot de werkvloer en de second opinion. In het basiscontract staan rechten en plichten voor de werkgever, werknemer en de arbodienstverleners.

2. Vrije toegang werknemer tot bedrijfsarts
De werkgever is verplicht zorg te dragen dat de werknemer, ook al heeft hij nog geen klachten, de bedrijfsarts kan bezoeken als hij vragen heeft over zijn gezondheid in relatie tot het werk. Dit kan bijvoorbeeld via een open spreekuur. Iedere werknemer heeft dus het recht om zonder toestemming van de werkgever de bedrijfsarts te bezoeken. Dit heeft als doel klachten en verzuim te voorkomen.

3. Vrije toegang bedrijfsarts tot werkvloer
De bedrijfsarts krijgt de vrijheid ook iedere werkplek te kunnen bezoeken om zo het bedrijf beter te leren kennen. Doel is dat hij een goed inzicht in de arbeidsomstandigheden en de belasting in het werk kan krijgen.

4. Second opinion
Bij twijfel aan de juistheid van het door de bedrijfsarts gegeven advies, kan de werknemer een second opinion van een andere bedrijfsarts aanvragen. Een bedrijfsarts dient zo’n verzoek altijd te honoreren, tenzij er zwaarwegende argumenten zijn om het niet te doen. De kosten voor een second opinion zijn voor de werkgever.

5. Adviesrol bedrijfsarts
In de nieuwe Arbowet staat preventie nog meer centraal. De bedrijfsarts krijgt een duidelijker adviesrol bij de werkgever over het toepassen van preventieve maatregelen voor gezond en veilig werken van de werknemers.

6. Duidelijkere rol preventiemedewerker
De preventiemedewerker heeft als taak te adviseren aan en samen te werken met de bedrijfsarts en andere arbodienstverleners. De benoeming van de persoon en de positie van de preventiemedewerker in de organisatie zal nu met instemming van de personeelsvertegenwoordiging moeten plaatsvinden.
7. Meer invloed personeelsvertegenwoordiging
De personeelsvertegenwoordiging krijgt meer invloed, onder ander door het instemmingrecht op de persoon en de positie van de preventiemedewerker. Daarnaast kunnen de bedrijfsarts en andere arbodeskundigen overleg voeren met de OR, PVT of betrokken medewerkers.

8. Toezicht en handhaving
De nieuwe Arbowet geeft de Inspectie SZW (vroeger Arbeidsinspectie) meer mogelijkheden om werkgevers, arbodienstverleners en bedrijfsartsen sancties op te leggen bij het niet naleven van de regelgeving en het basiscontract.

De nieuwe Arbowet gaat in per 1 juli 2017. Er is een overgangsfase van 1 jaar, tot 1 juli 2018, waarin werkgevers en arbodienstverleners de tijd krijgen om de contracten aan te passen. Elk nieuwe, na 1 juli 2017 gesloten, gesloten contract tussen een werkgever en arbodienstverlener moet direct voldoen aan de wettelijke vereisten.

Wij zijn u graag van dienst bij het opstellen/aanpassen van uw overeenkomst met uw arbodienstverlener. U kunt hierover contact opnemen met Ferenc Welten of Lizette van Doorn

 

 

 

 

Door de site te te blijven gebruiken, gaat u akkoord met het gebruik van cookies. meer informatie

De cookie-instellingen op deze website zijn ingesteld op 'toestaan cookies "om u de beste surfervaring mogelijk. Als u doorgaat met deze website te gebruiken zonder het wijzigen van uw cookie-instellingen of u klikt op "Accepteren" hieronder dan bent u akkoord met deze instellingen.

Sluiten